Chcete odejít od svého operátora? Od 1. 4. 2020 ho nebudete muset kontaktovat, a pokud jste u něj déle než 3 měsíce, nezaplatíte ani žádnou pokutu za předčasné ukončení smlouvy. To jsou hlavní změny, které novela přináší. K přenosu čísla bude navíc nově sloužit tzv. OKU kód. Víte, co to je a kde ho najít?
Připravili jsme pro vás soupis toho nejdůležitějšího, co vás v souvislosti s novelou zákona čeká.
OKU kód
Ověřovací kód účastníka (dále jen „OKU“) je zkratka pro čtrnáctimístné číslo, které je spolu s vaším telefonním číslem jedinečný identifikační údaj při přenosu čísla mezi jednotlivými operátory.
OKU kód obdržíte od svého operátora nejčastěji písemně, emailem nebo v SMS při uzavření smlouvy a je platný po celou dobu trvání smlouvy. Naleznete jej také v aplikacích / samoobsluhách svých poskytovatelů. Pokud svůj OKU kód nemůžete najít, váš operátor je povinen vám jej na požádání sdělit.
PŘENOS BEZ NUTNOSTI KONTAKTU A RYCHLEJI
Od 1. 4. 2020 bude možné přejít k jinému mobilnímu operátorovi, aniž byste museli kontaktovat stávajícího operátora. U nového operátora stačí při objednávce služeb uvést:
- Telefonní číslo, které chcete přenést
- OKU (Ověřovací kód účastníka)
- Den, ke kterému má přenos telefonního čísla proběhnout
K přenesení čísla dojde nejdříve v ranních hodinách třetího pracovního dne o data, kdy se váš současný operátor dozvěděl od vašeho nového operátora, že k němu přecházíte. Den přenosu může být samozřejmě posunut později, pokud si to zákazník přeje. Tento den je zároveň dnem ukončení smluvního vztahu s opouštěným operátorem. Ráno stačí vyměnit SIM kartu ve vašem mobilním telefonu za novou a je to.
TÉMĚŘ KONEC POPLATKŮ ZA PŘEDČASNÉ UKONČENÍ SMLOUVY
Až doteď jste v případě smlouvy na dobu určitou (nejčastěji 2 roky) museli doplatit svůj závazek ve výši 20 %, pokud jste chtěli změnit operátora dříve, než vám smlouva končí. To se nyní mění.
Hlavní změnou je, že doplatek tak zvaného minimálního měsíčního plnění (nejčastěji výše paušálního tarifu) se vás týká jen v případě, že ještě neuplynuly tři měsíce od uzavření smlouvy. Tedy jste-li u operátora například již půl roku, nebudete nic doplácet. A pokud jste u něj kratší dobu než 3 měsíce, pro ukázku měsíc, doplatíte nově pouze 5 % z vašeho MMP.
SMLOUVA V PODOBĚ ZVÝHODNĚNÉHO TELEFONU / TELEVIZE / MODEMU
Jiná situace nastává, pokud jste ke své službě využili možnost vzít si telefon, televizi, modem nebo jiné zařízení za zvýhodněnou cenu.
Například jste si pořídili od operátora telefon Samsung Galaxy A10 za 1 Kč ke smlouvě na 2 roky s tarifem za 700 Kč. Po roce se rozhodnete, že chcete změnit operátora. Nemusíte sice doplácet nic z paušálu 700 Kč (viz nový zákon), ale budete muset náhle zaplatit celý telefon (jeho základní cenu), například 4000 Kč.
Pořízením zařízení za zvýhodněnou cenu se tedy částečně zavazujete k tomu, že délku smluvního vztahu dodržíte nebo doplatíte celou základní cenu zařízení. Ta je navíc dána operátorem a nemusí odpovídat ceně, za kterou je zařízení běžně k sehnání například v některém internetovém obchodu.
Předplacené karty
Máte vy nebo vaše děti v telefonu předplacenou kartu a rádi byste přešli k jinému poskytovateli služby? Není problém. Pokud využíváte na SIM kartě předplacený kredit, můžete přejít k jinému operátorovi po předání OKU kódu a navíc získáte svůj kredit zpět. Do 30 dnů od ukončení smlouvy můžete požádat u původního operátora, aby vám vrátil zbývající zůstatek přeplaceného kreditu.
Netrapte se ve vztahu s tím nepravým a vyberte si tarif na míru podle vašich představ. Stačí jen 3 dny a jste svobodní. S přechodem vám pomůžeme.